2019 vecka 9, nu åker vi igen!

Det har varit stiltje på bloggen ett tag medan vi seglat och tagit vintervila. Nu kör vi igång igen när vårrustningen hållit på ett tag och bygget av inredningen påbörjats.
Målet är att bygga så lika originalet som möjligt. Vi hade förmånen att tala med Ann-Marie Hedberg, Ivan Lambergs dotter, innan hon gick bort. Från henne fick vi massor av information om hur Kåre ursprungligen såg ut invändigt. Sedan har vi besöket på Kåres systerbåt Condoren för två år sedan. Hon är i originalskick och det gav mycket att se henne. Målet är färdig inredning innan sjösättning...

Vårrustning


IMG_0401JPG
Massor av utstickande tätning skars bort från landen. Nu får skärgårdskryssarna passa sig...


IMG_0461JPG
En blandning av tjära och bivax (ettan) i spalter


IMG_0463JPG
Spalten mellan järnköl och döträ fick också ettan


IMG_0462JPG
För att fylla utrymmen i landen med ettan blandades det med terpentin så det blev sprutbart i elsprutan från DeWalt


IMG_0465JPG
I några av de grövsta laskarna fanns en triangulär spalt och där läckte det naturligtvis. Här tätat utifrån med ettan


IMG_0468JPG
På insidan lossades laskbrickorna och passades in på nytt


IMG_0467JPG
Inifrån fylldes smält ettan, med mindre mängd bivax, i landen


Inredningen


IMG_0475JPG
Inredningen byggs av Arne Nieland på Löfbacka Traditionsbygg, Eckerö, Åland


IMG_0474JPG
Arne framifrån


IMG_0469JPG
Stommen till britsarna


IMG_0472JPG
Innanför skottet på babord sida görs plats för ett pentry. Det är inte troget originalet men troget Bengt Nordwall som var ägaren efter bröderna Lamberg. Bengt lät bygga pentry i början av 1960-talet


IMG_0470JPG
Varje spantfack har en egen löstagbar durksektion så man kommer åt batterier, blyballast och att göra  rent


IMG_0471JPG
Materialet är tämligen grovt kärnfuru. Den extra tyngden blir bra - Kåre hade 500 kg mer ballast på sin tid än nu