2018 vecka 28-29, sista inlägget på ett tag

Vi for ju hem efter förra försöket att segla över Östersjön för att vänta in bättre vindar, och de lät vänta på sig! Nordan var inne på sjunde veckan men visade tecken på att vilja vrida mot NO i början av vecka 29. Tyvärr var prognosen svaga vindar och med en bred gammal dam kunde vi förvänta oss en låååång överfart...
Less på att vänta kallades besättningen ihop för ett nytt försök:
 

01JPG
Sjösurrad navigationsutrustning i Sõru, Dagö, innan avgång


02jpg
Snart klara för nytt försök. Vi gick ut 11:40 på söndagen


10jpg
Dagö försvinner i kölvattnet...


11jpg
...och Östersjön väntar föröver


12JPG
Frivakten solar sig medan gasten sysslar med backstagsoptimering. När man släpper på backstagen för att ge seglet plats i lä, så svänger de omkring och nöter på storseglet. Här ordnar Mart ett system för att dra backstaget mot vantet från styrbrunnen


13jpg
Andra sysslor för en gast...


21JPG
...medan skepparn låter yrkestrafiken väja enligt regeln att seglare har företräde mot motorfartyg

 

22jpg
Mörkret faller och lanternan hissas. Fotogeneldad


23JPG
Det var ganska mycket trafik i trafiksepareringen utanför Baltikum. Vi gick in cirka 22 och ut vid midnatt


24JPG
Aftonrodnad


25JPG
Lugnet råder medan Kåre stävar västerut i natten


26JPG
Soluppgång 04:51. Magiskt!


31JPG
När vimpeln hissades på morgonen åkte den in i blocket i masttoppen och fastnade...


32jpg
...men det fixar Mart...


33jpg
...och lugnet lägger sig igen


34JPG
Närmare Sverige mojnade det och havet blev oljigt blankt. Ändå gör vi 3,6 - 3,8 knop!
Hon är verkligen en fantastisk seglare den gamla damen


35jpg
"Clean" rigg jämfört med andra gaffelriggade båtar


36JPG
Test av Waltherloggen mot GPS'en visade på remarkabel noggrannhet


37jpg
Lunchen bestående av råkostsallad med ingefärssås gjorde succé


41JPG
Sandhamn föröver...


42JPG
...och Almagrundet akteröver


43JPG
Det tog cirka 30 timmar över öppet hav


44JPG
Förbi Sandhamn för fulla segel vid femtiden på måndag eftermiddag... Kändes väldigt rätt


45JPG
De flesta seglare gick för motor förbi Sandhamn men inte denna. Hatten av!


46JPG
Sjökortsstudier


51jpg
Vy från Kanholmsfjärden


52JPG
Galen skeppare


53JPG
Någonstans vid Grinda dog vinden bort helt och hållet och vi fick ta till motorn. Obeskrivligt med nästan ljudlös motorkraft med elmotor i kvällningen


61jpg
Vi förtöjde på lånad plats vid midnatt på måndagen. Nu i väntan på avsegling mot Mariefred nästa vecka


71jpg
Den planerade rutten syns svagt som ett kursstreck på 287 grader och den faktiska rutten i S-form omkring. Det var nästan overkligt att segla 36 timmar från Estland till Sverige utan ett enda slag (!). Vi gick för styrbords halsar hela tiden och de 24 första timmarna i bidevind, följande vindens vridning. Trots de svaga vindarna gjorde vi 120 NM på 30 timmar över öppet hav, vilket ger en snittfart på fyra knop!


EPILOG

Kåre har varit under min förvaltning i fjorton år. I lika många år har jag stött och blött hennes framtid i mitt medvetande. Jag är otroligt tacksam att jag kom i kontakt med Alar Schönbeck och Jorma Friberg i Träbåtsföreningen Vikan i Haapsalu. Utan dem hade Kåre sannolikt varit sandlåda eller majbrasa vid det här laget. Men projektet har varit stort och tungt för dem och det är tveksamt om de kommer att åta sig liknande projekt i framtiden.
För den som behöver motsvarande hjälp vill jag rekommendera att kontakta Mart Vernik på +372 56 92 34 59. Det är han som gjort bom och gaffel till Kåre och han pratar bra engelska.
För Kåres del upphör bloggandet för en tid. Nu ska vi bara njuta av henne med början på 100-årsregattan i Mariefred den 26:e till den 28:e juli. När arbetena går igång med inredningen kan det tänkas att jag väcker bloggen igen. Ha det skönt på sjön, kanske ses vi där ute?!

Jocke Torsson