2018 vecka 26

Nu har det aldrig varit så nära! Hade vi inte inte haft vädret emot så hade vi varit på väg hem nu...
Kåre mastades på och montaget av backstagssträckarna var det sista av de större jobben som återstod. Brythjulen utsätts för stora krafter och blev monterade med vinkelbeslag mellan däck och bult genom balkvägare/spant/bord. Kåre var en racer som skulle tålas att seglas hårt och skall så förbli...


01jpg
En lyckopeng är ett måste under masten. Denna är från Isle of Man


02jpg
Mastresning för första gången på många år


03jpg
Den gamla ryska mobilkranen klarade även detta jobb galant


04jpg
Det yttre förstaget sitter numera i masttoppen men staget hade den tidigare ägaren använt på 3/4-höjd till peket, och därför fick det skarvas med kätting. Snyggare lösning kommer!


05JPG
Vädret var perfekt för mastarbeten


06JPG
Rullfocksystemet från Bartels på plats. Det som inte framgår av denna bild är en historia för sig:
Systemet skulle beställas i exakt längd och eftersom jag inte kunde veta Kåres exakta mått så beställdes det något för kort. På kvällen efter mastresning splitsade jag följaktligen en 46 cm vajerstropp som skulle monteras i överkant. På natten blåste det upp och dagen efter fick jag klättra upp i masten i kuling och regnbyar för att montera stroppen. Spännande! Det var skönt att se att måttet stämde iaf...


07JPG
Oroligt väder dagen efter påmastning


20JPG
Stag och vant uppsträckta och här hade det bara varit att hänga bom och gaffel på plats samt sätta segel och styra hemåt, men hårda nordliga vindar stoppade oss i detta läge


21JPG
Rullfockens ändlösa lina och backstagssträckaren


30JPG
Dubblat mot ostliga vindar


31JPG
Skräcken har varit stor att det moderna skulle skära sig hårt mot det gamla men så illa är det nog inte


40JPG
Skarp kontrast mellan båtarna


41JPG
Hon flyter väl högt och även med senare inredning lär hon knappast sätta sig mycket. Enligt anteckningar från 1959 av Bengt Nordwall hade  hon 900 kg invändig ballast. Batterierna väger 260 kg så det saknas i så fall 640 kg, helst bly. Vet någon var jag kan få tag på cirka 600 kg bly så får ni väldigt gärna höra av er. Använd helst telefonnumret. Mejlen kollas sällan. Båda finns under "Kontakter"


90JPG
Avslutningsvis vill jag visa lådan båtbyggaren Mart Vernik kom med


91JPG
Jag hade lämnat kompass och släplogg till Mart för förvaring när jag for hem tidigare och när jag fick dem tillbaka satt kompassen i denna låda! Den hade han gjort av Kåres gamla ruffskott


92JPG
"To the man who believes in things that last."
Ögonen fuktades...