2018 vecka 24

Då kan vi bocka av en milstolpe på riktigt; Kåre har äntligen kommit i sjön!
Det återstår en del jobb på däck, framför allt flänsen som ska täta masthålet, innan man kan masta på.


01JPG
Det fanns en skylight 1999 men inte när jag köpte båten 2004. Den blev sannolikt stulen...
Må lopporna från tusen kameler hemsöka armhålorna på tjuven!
Nu är en ny på plats


02JPG
Vyn inifrån


03JPG
De små runda ventilerna hade först klart plexiglas. Nu är de försedda med färgat glas


04JPG
Rött på babord förstås!


05JPG
Övergången mellan förstäv och köl har blivit färdig


06JPG
Rodret väntar på montage. Det blir ett skapligt bett i rodret med foldingpropeller. Vi får se om arean räcker eller om vi får förstora rodret


07JPG
Andres förbereder släden för utrullning av Kåre


08JPG
Bogserlina kopplad och Jormas Dacia kommer snart lukta bränd koppling...


10JPG
Kåre i solsken för första gången sen Moses gick i kolt!


11jpg
Kåre kopplad och ägaren nervös... Spridarok hade man inte hört talas om


13jpg
Men lyftet gick bra...


16JPG
...och Kåre hamnade på flaket utan missöden


17JPG
Kåre surrad, rodret monterat och propellern avklädd


30jpg
Bort från Haapsalus stationsområde där hon varit sedan september 2016...


31jpg
...via rondellen...


32jpg
...ut på halvön i norra änden av stan...


33jpg
...in på Grand Holm Marina


40JPG
Mycket känslor nu


41JPG
Någon gång tyckte jag att svarta fendrar var en bra idé


50JPG
Den gamla ryska mobilkranen såg ganska anskrämlig ut men klarade jobbet perfekt


51JPG
Kranen hade ingen våg men föraren bedömde vikten till 4 ton


52JPG
Hon får hänga nån timma för säkerhets skull


53jpg
Rorkulten är åtminstone från början av 1980-talet


54JPG
Kåre har två automatiska länspumpar; en liten som suger längst nere vid kölplankan och en herrejössespump på 260 minutliter som sitter en bit upp. Här har den lilla pumpen fått träspån i backventilen och den stora gått igång. "Med den där klarar du en träff med kanonkula!" (citat av Mart Vernik)


60JPG
Förhalning från sjösättningskaj till anvisad plats


61jpg
Det känns fantastiskt och helt rätt att färdas ljudlöst med eldrift. Här fungerar den lilla länspumpen igen och den låter mycket värre än framdriften


62jpg
Framdrivningssystemet från GreenStar Marine fungerade perfekt. Vi provade en fullfartskörning och kom snabbt upp i imponerande fart. Hastigheten loggades inte men kändes som cirka sex-sju knop


63JPG
Vår plats i väntan på hemsegling.
Hon läckte en del men så har hon också fått 20 månader på sig att torka. Initialt minskade läckorna ganska snabbt men sen avtog förbättringen en tid innan hon fortsatte täta sig och bli nästan torr på ett par dygn.
Förklaringen är sannolikt att tätningen i land och spunning av kohårsmatta sväller ihop ganska snabbt men sedan tar det ett tag innan de grova ekplankorna börjar svälla


70JPG
Plötsligt framstår de andra båtarna på marinan som fula...


71JPG
Öppna vatten sträcker sig utanför. Men inte låta sig luras, det är väldigt grunt och man ska hålla sig nära marinorna och fiskehamnen.
På bilden ser man att flänsen till masthålstätningen saknas. Firman som fick beställningen i mars meddelade i onsdags att man inte ämnade tillverka en sån (!). Fula ord uttalades...


80JPG
...men fira måste man ju ändå!