2018 vecka 20

Det är full mutter som gäller i Haapsalu nu inför sjösättning inkommande vecka, och man har inte hunnit skicka bilder därifrån.
På hemmaplan har fokus legat på att gå igenom riggdetaljerna och förbereda inför sjösättningen. Tanken var att Kåre skulle seglas hem nu men det får sannolikt skjutas fram något.


Bnslat backstagJPG
Ett av de nya backstagen bänslat. Det är knepigt att få bänslingen att se bra ut över pressningarna. I en perfekt värld skulle man ju ha splitsat ögonen...


Jounis splitsJPG
Jag fick en vajerstump med färdigsplitsat öga till pikens hanfot av segelmakare Jouni Lahdenperä. Vackert utförd kransplits ska inte döljas av bänsling


Min splitsJPG
I andra änden av hanfoten splitsade jag ett öga... Det blev bänslat!

Frdiga riggdetaljerJPG
Högen med färdiga prylar växer. Fiberfallen är Liros Classic och är 12 mm bara för att de är skönare att hålla i, inte för hållfasthetens skull

Vantskruvarjpg
De gamla vantskruvarna är genomgångna och kompletterade med längre vantskruvar från annat håll att ha till hands vid riggningen. Kåre hade tidigare för korta vantskruvar på två ställen och hade där mindre snygga bitar av kätting iskarvat. Bronsskruvar i första hand eller syrafasta skruvar i andra hand står på önskelistan...


Justerat masttoppbeslagJPG
Masttoppbeslaget är kompletterat med 500 mm CrMo-axel som sticker ned innanför kindbackarna på det övre vant- och stagfästet. På så sätt blir masttoppen avsevärt starkare och ska klara krafterna från gaffeln. Segelmakare Birger Sjöberg från Järvsö stod för idén


Mast top fittingjpg
Och så här på sluttampen fattades beslut om att alla tidigare brunmålade mastbeslag får bli vita istället