2018 vecka 19

I veckan var det dags för riggen. Masten har hängt på väggen i båtverkstan i ett och ett halvt år och dessförinnan på ett höloft och i ett grisstall i tolv. Dags för lite kärlek alltså! Arbeten med allt annat har pågått parallellt.

01JPG
Däckslucka klar för återmontering


02JPG
Originaldörrarna har lagats...


03JPG
...på ett varsamt sätt


04JPG
Detaljbild på SB ruffskott. Vidvinkellinsen förvrider linjerna något


11JPG
De gamla skotten...


12JPG
...hade suttit på plats sen 1910-talet


13JPG
De provisoriska durkarna är på plats utan onödiga skruvhål


14JPG
Andres är på gång med skott och dörrar


21JPG
Så fick masten äntligen komma ut. Masten liknar på pricken den man ser på 1950-talsbilderna och den har många märken efter tidigare beslag på helt andra ställen än nu, så den skulle kunna vara samma som på 1930-talsbilderna! Hisnande tanke...
ÄR det samma mast som på de gamla bilderna, är det sannolikt originalmasten från 1910-talet


22JPG
Toppbeslaget har av åtminstone en tidigare ägare använts till klyvarefallet. Nu ska det användas till pikfallet som på den gamla tiden


23JPG
Masten från andra hållet


24JPG
Avklädd och tvättad med linoljesåpa


25JPG
Det fanns en hel del oro för vad som skulle dölja sig under toppbeslaget


26JPG
Men oron var obefogad, virket var kärnfriskt! Intressant var att beslaget varit limmat med grankåda. En gammal metod kan jag tänka mig...
Enligt segelmakaren och riggdesignern Birger Sjöbergs råd kommer toppbeslaget kompletteras med en 50 cm lång och 25 mm grov stång som ska gå ned i masten. Trätoppens solida del är dock bara 35 cm innan masten blir ihålig, så den ska borras ur och en längre solid del limmas in och borras för det förstärkta toppbeslaget



27JPG
Många års oljande har gjort att storseglets mastlikryttare gled dåligt. Tog tid att skrapa rent!


28JPG
I år blir masten bara skyddsoljad. Så småningom kan gamla avlagringar bli noggrannare skrapade och masten fernissad. 12 meter skönhet!


29JPG
De undre vanten sitter fast under mastskenan och ögat har bänslas på plats. Tidsödande...


30JPG
Den stående riggen märkt och kvajlad för senare åtgärd. Den treslagna löpande riggen kommer möjligen användas till förtöjning


31JPG
Backstagen var överdragna med tejpad slang för att skydda storseglet.
Kameran fokuserar på marken...


32JPG
...men jag fokuserar på annat;  vajern har farit illa under slangen


33JPG
Så de fick tjänstgöra som mallar innan de hamnade i skrotbingen


34JPG
Nya backstag som svider i ögonen... Om man åtminstone skulle ha tagit sig tid att splitsa dem! Kransplits gillar vi annars...


35JPG
Klofallet hade dragits genom ett för litet block och deformerats en del. Det kommer ändå att användas, fast med det större blocket. Linskivediametern ska vara tio gånger vajerdiametern, i detta fall 70 mm


41JPG
Bommens mastände redo för sitt beslag


42JPG
Klobeslaget nitat på plats. Det är mäktigt att se med vilken kraft nitarna drar ihop förbandet: Trots att Mart använt kraftiga tvingar före nitningen, kom mängder med kitt ut under nitningen


43JPG
Mart skrapar bort utträngt linoljekitt. Notera hans signatur som syns på gaffeln i nederkant i bild; "V" som i Vernik, hans efternamn


44JPG
Bommens mastbeslag på gång. Rullrevsystemet är Kåres ursprungliga men ska inte användas


45JPG
Färdigmonterat! 8 mm skruvarna har grova gängor och tillåter inte att spåren ställs i fiberriktningen


46JPG
Bommens ändbeslag snart på plats! Det var detta som Post Nord stekte på i tre veckor...


47JPG
Ett par lager fernissa till och de är klara


51JPG
Batterierna upplagda på gummiduk och surrade med "pinnesnurr" på gammalt vis


52JPG
När det gäller fendrar har jag varit kluven: Jag gillar flätad hampa men det är lite för ålderdomligt för en arbetarräser från 1910-talet. Något måste sys i segelduk. I väntan på inspiration och tid fick det bli svarta plastfendrar


53JPG
Lådan från Bartels öppnades äntligen för att förbereda montaget av fockrullen. Stiliga grejer...


81JPG
Rodret passas in


82JPG
Nedre roderbeslaget kommer nitas till akterstäven


83JPG
Det övre kommer skruvas


84JPG
Jorma nitar beslaget till rodret. Det blir ett rejält bett ur rodret när man använder foldingpropeller...


86JPG
Trångt när förstävsbeslaget ska provas. Beslaget kommer förstärkas i ovankant. 
Det är avsiktligt kort och slutar ovan vattenlinjen för att minimera möjligheten för vatten att ta sig in i träet


91jpg
Det vackra ambitionen att använda linoljefärg fick stryka på foten för alkydfärg istället. Efter fem dagar var linoljefärgen fortfarande inte torr...


92jpg
Blocken för skotvincharna på gång