2018 vecka 16

Om det ibland har känts som att se bergskedjor växa, så har det denna vecka varit desto mer i görningen! Det var den första där jag själv var över till Haapsalu och jobbade med Kåre. Motor- och elinstallation stod på agendan för min del.
Jorma har gjort den permanenta motorbädden, installerat drivlinan, fixat och monterat batteriupphängningarna samt börjat runda vassa kanter på utsidan av skrovet.
Alar har börjat förbereda praktiska saker inför sjösättning och vi har nu sjösättningsplats och utrustningskaj på gång. Han har även hållit i kontakten med möbelsnickare i Tallinn, se nedan.
Mart har jobbat med bom och gaffel.


1JPG
I Norrtälje finns denna fantastiska bronsskulptur...


2JPG
... och texttavlan antyder mycket mer när första genomläsningen sjunkit in...
Kåre renoveras ju i Haapsalu och Haapsalu tillhör de områden många ester och etlandssvenskar flydde från. Minnet hålls levande än i dag, bland annat på Rannarootsi Muuseum där de även har övernattningsrum jag brukar nyttja.


3JPG
Tavlan hänger i en av övernattningsrummen på museet. Den väcker känslor även om jag tror att flykt oftare skedde i skydd av mörker och/eller dåligt väder


10JPG
Gaffeln ska nitas till mastbeslaget och 8 mm rundstång av koppar var inte lätt att hitta


b588c690-701f-459c-8e32-9afb7a794863jpg
8 mm rostfri träskruv med försänkt spårskalle var inte heller lätta att få tag på.
Båtbyggaren Hasse Holmström hade i sina gömmor!


fa54b085-dfbf-4dc7-a652-fd6e12988615jpg
En del av elinstallationsmaterialet har legat ganska länge när det packades upp i veckan, bland annat den oöppnade lådan med landströmsutrustning...


7e99977a-36f7-4b12-bb1b-94eb271bd0b6jpg
...så det var ganska snopet att upptäcka att landströmskabeln saknades


dbe8ade3-982b-4224-b3e4-bfac0296147ejpg
Nödlänspumpen på plats. Den sitter cirka tio centimeter över kölplankan


23JPG
1,5 tums bordgenomföring


24JPG
Nivåvakt av IR-typ för den lilla länspumpen. Inte mycket annat får plats på den 4,5 cm breda kölplankan. Sugslangen har en backventil i änden som inte syns i bild


25JPG
Den lilla länspumpen sitter under skarndäck och är av impellertyp, så sugförmågan ska räcka till


30JPG
En manöverpanel har tillverkats och monterats på styrbord sida i styrbrunnen. Fartreglage och batterimonitor syns i bild, länspumpsbrytarna antydda och laddreglaget saknas ännu


31JPG
Landströmsutrusningen och batteriladdaren hamnade i ruffen och kommer döljas av inredningen i senare skede


40JPG
Mart Vernik har limmat bommen


42JPG
Till skillnad från stavformen i en trätunna ger denna teknik större limyta och självcentrerade stavar när man drar ihop paketet


43JPG
Mart hyvlar den först åttakantig, sedan 16-kantig


44JPG
Sedan uppsättning i den hemmagjorda svarven...


45JPG
...där fiffighetsnivån imponerar...


46JPG
...och enkla medel använts till att skapa en fullt fungerande sexmeterssvarv...


47JPG
...där rundhulten slipades runda. Balansen förvånansvärt bra; inte mycket vibrationer!


48JPG
Färdigslipad bom...


49JPG
...som plastas in för att hållas ren i väntan på lack


50JPG
Andres slipar utsidan och blev storkonsument av slippapper... borden var väloljade!


52JPG
Utsidan börjar bli färdigslipad


659359f2-fe7a-42a7-93a5-08646cc49759jpg
Ruffskottet bestod av två lager. På insidan original spegelpaneler och på utsidan fanerskivor med påskruvade ramlister. Originaldelarna var i dåligt skick och det beslutades att låta möbelsnickare i Tallin nytillverka paneler enligt gammalt hantverk. Han kommer också att renovera dörrarna som var i bättre skick än panelerna. Tyvärr missade jag att fotografera IRL


70JPG
Den slutgiltiga motorbädden på gång med tjära i skruvhålen


71JPG
Axeln kapad i längd och propellern slutgiltigt monterad


80JPG
Batterianslutningar saknades så här blir det hillbillielösning...


81JPG
...som fungerade bra till provkörning men klämkraften är otillräcklig så riktiga anslutningar krävs


82JPG
Batteribank...


83JPG
...och centralenhet provisoriskt uppkopplade för test. Fungerade perfekt vid första försöket! Till och med motorns rotationsriktning var rätt och vibrationerna minimala. Häftig känsla med nästan ljudlös motorkraft med ett knapptryck


90JPG
Till sist en påminnelse om varför Kåre behövde renoveras