2017 vecka 41

Så var det dags för platsbesök igen. Veckans tema har varit att städa upp i båtverkstan och flytta in en annan båt innanför Kåre.

Platsbesöket:

Resan var främst motiverad av beck till däcksnåten. Skeppsbeck finns inte att få tag i i Estland så det köptes från Claessons Trätjära tillsammans med bomullsdrev. Orsaken till att vi valt beck framför moderna nåtmassor är livslängden som enligt en källa är 5-10 år för gummimassor och 30-40 år för beck. Gamla metoder är arbetskrävande men utslaget per år användning är det kanske inte dyrare...


a3ab0d0f-be87-4e13-80ed-68a852d02bd2jpg
För att applicera beck krävs en beckhöna. Beckhönor hittar man sällan i järnhandeln så då får man tillverka


IMG_5247JPG
Färdig beckhöna, beck och bomullsdrev levererat



4f7ae6a5-e103-4c62-886c-2c99b8ebf7f3jpg
Här syns att däcket varit lagt i två lager; ett äldre tjockare och ett yngre tunnare


IMG_5245JPG
En ännu tydligare bild av dubbla däck


IMG_5249JPG
Sparade delar för återanvändning, avmallning eller kuriosa


IMG_5224JPG
Den sparade gamla stävkraften fastnaglad, bild 1


IMG_5223JPG
Den sparade gamla stävkraften fastnaglad, bild 2


IMG_5233JPG
Balkkurvaturen borttagen


IMG_5234JPG
Reparationen av den ruttna ruffväggen, bild 1


IMG_5238JPG
Reparationen av den ruttna ruffväggen, bild 2


IMG_5239JPG
Den nya stävkraften fastnaglad


IMG_5252JPG
En spantnagel i närbild

IMG_5244JPG
Så här ska kölbultar inte se ut...


IMG_5251JPG
Rejäla dimensioner 1; förligaste spantet


IMG_5253JPG
Rejäla dimensioner 2; cirka 1,5" laskbricka


IMG_5254JPG
Rejäla dimensioner 3; ett bord babord midskepps

 
IMG_5246JPG
Kåre skodd för flytt


IMG_5248JPG
Förberedd att snart sänkas ned på rullar

Veckans framsteg:


1jpg
Kåre nedsänkt på rullar


2jpg
Frisk luft för första gången på drygt ett år


3jpg
På väg ut


7jpg
Ute!

8jpg
Sidbyte!


9jpg
Tillbaka under tak, på ny plats


10jpg
Nya platsen, annan vy